RSS
Welcome to my blog:) diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua dan juga diri saya sendiri *peace*

Friday, May 15, 2009

ibu oh ibu...


tanggal 10 Mei 2009...

baru je lepas tarikh keramat ni. nak tau kenapa tarikh ni tarikh keramat? sebab tarikh ni adalah hari di mana seluruh dunia (rasanya) menyambut hari ibu. walaupun dh 5 hari berlalu, saya rase belum terlambat untuk saya mengucapkan HAPPY MOTHER'S DAY kepada semua ibu-ibu yang ada di seluruh dunia ni!!!!!!!!!! tak kira pa pun panggilan untuk mereka; ibu, mak, emak, mama, mummy atau apa saja, mereka tetap yang TERBAIK.

cakap pasal hari ibu ni, saya teringat la masa saya call ibu saya untuk ucapkan selamat hari ibu. mula-mula, tak tau nak call atau tak ibu saya. sebabnye, tahun-tahun sebelumnya saya wish kat ibu saya sekali dengan wish birthday dia. jd bile nak wish tu tak la terlalu kekok. "kenapa nak kekok?" kawan saya tanya. yela, mesti nampak agak pelik untuk seorang anak kekok untuk mengucapkan selamat hari ibu kat mak dia. tapi tu la yang terjadi kat saya....

kenapa saya kekok? sebabnya, saya memang tak berapa rapat dengan ibu saya. kenapa? saya pun tak tau ap sebab sebenar saya tak berapa rapat dengan ibu saya. orang kate bila x rapat dengan mak, dia akan rapat dengan ayah. dengan ayah saya pun x jugak. dengan dua-dua saya tak berapa rapat. pelik kan. tapi itulah hakikatnya...

sejak kecik, saya dibesarkan oleh kedua makcik saya yang tinggal sekali serumah dengan keluarga saya. ibu dan ayah dua-dua keje. jadi diorg berdua memang jarang la ad kat rumah except weekend. dari kecik saya tidor memang dengan makcik saya. jarang la saya tido dengan mak saya. bila dah besar pula tido kat bilik masing-masing. lepas tu masuk form 1 sampai la form 5 duk boarding school. kat ktt pun duk hostel n jarang balik umah. sampai la skang dah dekat setahun x balik rumah. jadi memang jarang la ad dengan family, tak kira la ayah, ibu atau adik-adik saya.


dulu mmg kurang la rapat dengan ibu. tp bile skang, dah jauh sikit rsenye makin rapat la. tp mungkin tetap serapat mcm org lain. segala masalah atau ap saja yang saya rasa x penah bg tau kat ibu. tak tau la kenapa. lg pun memang tak pernah bagi tau sesapa pun. dh saya ni memang jenis pendiam dalam erti kata lain, jenis yang pendam segala masalah yang terbuku kat hati ni. dulu masa mula masuk asrama banyak sangat masalah. masalah ngan study, dengan kawan2 mcm lagi la. tp setiap kali call rumah, bila ibu tanya ad msalah x, mesti saya jawab takde masalah. padahal masalah yang ada berderet. hurmmmmmmmm...

tp sekarang alhamdulillah, dah ok la. dah boleh la kalau nak borak lama2. kalau dulu, call die tak sampai satu minit pun. just call utk tanya khabar then letak. kelakar kan... setiap kali saya tgk oran lain call mak masing2, lama sangat dia borak. saya pelik sebab saya tak pernah pulak mcm tu. x kisah la kan. yang penting saya tetap sayang ibu saya!!!!!!!

jadi ari tu masa call untuk wish hari ibu, saya amek masa yang agak lama la untuk wish 'selamat hari ibu' kat ibu saya. tu pun saya cakap dengan nada mcm bergurau. tp ibu tetap cakap terima kasih. rasanya die paham kut, sya memang mcm tu. setiap tahun call pun memang saya wish dengan nada yang mcm bergurau. bukan saya bergurau, tapi untuk ckp dengan serius, saya tak mampu. rasa kekok sangat...

tapi walau mcm mana kekok atau tak rapat pun saya dengan ibu, saya tetap menyayangi beliau hinggalah ke akhir hayat saya. tak mungkin dapat saya cari ganti beliau. ibu saya hanya satu, tiada dua.

Ibu, walaupun ibu tak baca ap yg ditulis kat sini, kite tau ibu tetap sayang kat kite dan saya juga sayang ibu sampai bila-bila!!!!

"Ya Allah, Kau ampunilah dosa kedua ibu bapaku, Kau berkatilah kehidupan mereka Ya Allah. Tempatkanlah mereka di kalangan orang-orang yang Kau sayangi di akhirat kelak. Kau limpahkanlah rezeki dan nikmat-Mu kepada mereka dan jauhilah sebarang bala bencana dari mereka Ya Tuhan. Kau sayangilah mereka sebagaimana mereka menyayangi aku sedari kecil. Kau peliharalah mereka dari api neraka dan tempatkanlah mereka di dalam syurga nikmat-Mu Ya ALLAH..."


Your Lord has decreed that you should worship none but Him,
and that you should show kindness to your parents. Whether one
or both of them reach old age with you, do not say 'Ugh!' to them
out of irritation and do not be harsh with them but speak to them
with gentleness and generosity. Take them under your wing, out
of mercy, with due humility and say: 'Lord, show mercy to them
as they did in looking after me when I was small.' (Qur'an, 17:23-
24)

p/s: 1. ibu, selamat hari ibu dan happy birthday to you!!!!
2. ibu, saya tetap sayangkan ibu selama-lamanya. sesungguhnya syurga itu di telapak kaki
ibu...
3. sorilah, entri ni hanya untuk meluahkan rasa hati saya. sori panjang sangat
4. kawan2, jangan lupa hari bapa tak lama lagi dan jgn lupa jugak wish kat ayah kita plak
5. exam tak lama lagi, jadi minta lah parents kita untuk mendoakan kejayaan kita dlm exam nnt ok
6. gamba yang ad tu sekadar hiasan. saya tak secomel budak dlm gamba tu n mak saya lagi
lawa drpd yg ad kt dlm gamba tu (hihihihihi)

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 makhluk ciptaan-Nya Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Ezwpthemes