RSS
Welcome to my blog:) diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua dan juga diri saya sendiri *peace*

Tuesday, May 12, 2009

sayangkah aku pada-Nya



waaaaaa!!!! tgk2 dh lme x menulis kt sini. bknnye x de mse, cuma x berkesempatan je (lain ke mksdnye tu?). skang dh pun msuk bulan mei. x smpai sebulan lg dh nk exam!!!!! takutnyeeee!!!! mintak2 la sgt bile exam nnt bleh buat. usaha byk2 dn jgn lupa utk berdoa pada-Nya...

ni nk citer la sket pengalaman saya ari tu. ni ngah jalan nak pegi kelas. jalan punya jalan sye ternampak sahabat saya dari arah yang bertentangan. sye pun tetap meneruskan perjalanan sye. mse nak melintas jalan, sya trus je jalan, tak toleh kiri kanan depan belakang walaupun biasanye saya akan toleh2 dulu baru melintas. bile nak melintas sahabat saya yang dtg dr arah bertentangan ngan saya tu suruh sye berhenti drpd melintas. saya pun x tanye byk n just berhenti. lpas je sye berhenti ad motor yg ditunggang dgn lajunya dtg dr arah belakang saya!!!!!!!! terkejutnya saya waktu tu bukan kepalang. nasib baik la ad sahabat saya tu suruh sya berhenti dr trus melintas jalan tu. kalau tak, rsenye sye mungkin dh masuk hospital or x pun mungkin x akan wujud utk tulis post ni kan. masya-Allah....

lepas tu sye pun ucapkan terima kasih bebanyak kat sahabat sye tu sbb kre mcm dh selamatkan sye drpd kene langgar. syukur Alhamdulullah sbb die ad kt situ utk tolong sya. cbe bayangkan kalau la sahabat saya tu x ada kt situ dn sye pulak x perasan ad motor yg dtg dr arah belakang sye *muke tgh bayangkan*. x tau la ap akan jd kt saya. mungkin dh x de kut... bila pikirkan sye rasa sgt2 bersyukur sbb masih hidup dan x kene langgar. sye rasa mcm sbb ALLAH masih sayangkan saya, sebab tu la DIA kre mcm hantar sahabat saya tu utk elakkan saya drpd kene langgar.

tgk lah betapa ALLAH s.w.t itu menyayangi hamba-hambaNya. ALLAH s.w.t menyayangi semua hamba-Nya. walaupun saya ni byk sgt buat dosa, pahala x byk mne tp sye tetap rasa ALLAH menyayangi saya. kalau x, masakan Dia akan memberi pertolongan mse tu ataupun bile2 mase saja. sesunggunya kasih sayang ALLAH tak ternilai besarnya. betapa banyak nikmat dan kurniaan-Nya yang telah diberikan kepada kita, hamba-Nya.

kemudian, sya pikir. kalau betapa besarnya kasih sayang Allah pada saya, bagaimana pula dengan sayangnya aku pada-Nya? adakah besar atau kecil? itulah persoalan yang sentiasa bermain di minda saya sejak akhir-akhir ni. sayangkah aku pada-Nya?

saya mungkin x tahu besar mne sayangnya saya pada-Nya. tapi saya pasti dengan satu perkara, ALLAH swt menyayangi hamba-Nya yang percaya kepada-Nya kerana saya tau tanpa-Nya atau tanpa pertolongan dan kasih sayang-Nya saya mungkin x mampu untuk berpijak di muka Bumi yang telah diciptakan-Nya ini. tanpa rahmat-Nya saya x mungkin dilahirkan didalam keluarga Islam dan sekaligus mengenali betapa ISLAM itu sebuah agama yang syumul sejak kecil. sering doa-doa yang saya titipkan adalah untuk mendapat keredhaan-Nya sepanjang saya diberikan nyawa untuk meneruskan hidup ini.

Ya ALLAH, hamba-Mu ini sering melakukan dosa ya ALLAH. hamba-Mu ini sering meninggalkan suruhan-Mu. ampunilah dosa-dosaku ya Tuhan yang Maha Pengampun segala dosa-dosa. Ya Tuhan yang Maha Mendengar dan Maha Mengetahui, kau berkatilah kehidupan ku ini. Kau kurniakanlah hidayah-Mu supaya aku dapat lebih menyayangi-Mu, agar aku sentiasa berada di jalan yang benar, supaya aku tidak akan sesekali berpaling dari-Mu. Ya Allah, kau redhailah kehidupanku ini ya Tuhan...

jadi, selepas ni saya kenelah memperbanyak amalan dan mengikut segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. sesungguhnya kasih sayang ALLAH itu terlalu besar dan kurniaan-Nya tak terkira banyaknya...

Their Messengers said to them, 'We are nothing but human beings
like yourselves. But Allah shows favour to any of His servants He
wills. It is not for us to bring you an authority except by Allah's
permission. So let the believers put their trust in Allah. (Qur'an,
14:11)

He has given you everything you have asked Him for. If you tried
to number Allah's blessings, you could never count them. Man is
indeed wrongdoing, ungrateful. (Qur'an, 14:34)


p/s: pengajaran yang patut diambil

1. lain kali kalau nak melintas tengok la dulu kiri, kanan, depan dan belakang anda. maklumla jalan kat sini bahaya sikit. hehehehehe... jgn jd mcm saya, sikit je lagi nak kene langgar.

2. sentiasa la mintak supaya kita ni sentiasa di jalan yang benar dan tidak akan berpaling dari jalan ini dan sentiasa ingat ALLAH lebih menyayangi hamba-Nya yang percaya

3. sebenarnya post ni pelik sikit sbb ap yg ditulis lain sikit dr ap yang ad dalam kepala... maklumla dh lame x menulis mungkin sbb tu x dpt cari ayat yg sesuai sebab tu ayat2 yang ad mungkin pelik sikit... sori la kalu x paham

4. gud luck pada semua yang nak exam. mohon la pada-Nya supaya hati dapat ditenangkan dan segala pekerjaan kita dipermudahkan, terutamanya waktu nak jawab exam... AMINNN...

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 makhluk ciptaan-Nya Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Ezwpthemes